کد مطلب:231622 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:197

در فضیلت حج و عمره
1- ابن فضال گوید: حضرت رضا علیه السلام فرمود: هر كس در كوههای مكه توقف كند و دعا نماید خداوند دعای او را اجابت می كند، اما اهل ایمان دعاهای آنها درباره ی آخرت مستجاب می شود، و اما كفار دعاهای آنها درباره ی دنیا مستجاب می گردد.

2- محمد بن عبدالله گوید: خدمت حضرت رضا علیه السلام عرض كردم: قربانت گردم پدرم از پدرانت علیهم السلام روایت كرده كه یك نفر خدمت یكی از آنها عرض كرد: در شهر ما محلی هست كه آن را قزوین می گویند و دشمنی داریم كه آن را دیلم می نامند آیا ما می توانیم با آنها جهاد كنیم.

فرمود: شما خانه خدا را ترك نكنید، وی بار دیگر سخن خود را تكرار كرد.

امام علیه السلام فرمود: شما در خانه خود بنشینید و منتظر امر ما باشید، حضرت رضا علیه السلام فرمود: پدرت راست گفته است.

3- محمد بن سنان گوید حضرت رضا علیه السلام فرمود علت حج، رسیدن



[ صفحه 678]



به حضور خداوند متعال و طلب رحمت و مغفرت و توبه كردن از گناهان می باشد.

كسی كه عازم بیت الله الحرام می گردد باید از گناهان گذشته توبه كند و در آینده گرد معاصی و ملاهی نرود و همواره در طلب ثواب و عبادت باشد، افرادی كه به حج می روند مقداری از اموال خود را خرج می كنند و در سفر گرفتار رنج و مشقت می شوند.

كسانی كه به زیارت خانه خدا مشرف می گردند باید گرد هوسها و لذات جسمانی نروند، و همواره اوقات خود را به عبادت و پرستش بگذرانند و موجبات نزدیكی پروردگار را برای خود فراهم سازند، و پیوسته باید خضوع و خشوع داشته باشند.

در سرما و گرما در یاد خدا بوده و در هنگام ترس و خوف پروردگار را فراموش نكند و یا اظهار عدم رضایت از سفر نكند و با همراهان خود و سایر مردم با محبت و مهربانی رفتار كرده و ضرر و زیان به كسی نرساند و متوجه پروردگار باشد.

یكی از مواردی كه باید حجاج آن را مراعات كنند این است كه در هنگام حج قساوت قلب نداشته باشند و با همه مردم مهربانی كنند، و نیز باید خسیس نباشند و اگر مشاهده كردند كه یك نفر احتیاج دارد به او برسند و از ضعفاء حمایت كنند.

حجاج باید از همگان امید خود را قطع كنند، و آرزوهای دور و دراز را از خود دور نمایند، و خود را از گرایش به فساد بازدارند، و حقوق همدیگر را مراعات نمایند، و منافع همه را در نظر بگیرند.

حجاج باید با تجار و بازرگانان و كسبه اصناف مكه به خوبی معامله كنند و به كسی ضرر و زیان نرسانند، و تا قدرت دارند از حاجتمندان دستگیری كنند و به مستمندان و فقراء رسیدگی نمایند، تا از این راه سودهای بزرگ معنوی ببرند و خدا و رسول را از خود راضی سازند.

حضرت رضا فرمود: علت اینكه خداوند یك بار حج را واجب كرده این است



[ صفحه 679]



كه خداوند واجبات را برای همه طبقات مسلمانان مقرر كرده است، و یكی از آن واجبات یك بار زیارت خانه خدا می باشد، و بعد ثروتمندان می توانند بیش از یك بار هم زیارت كنند.

4- حسین بن خالد گوید: خدمت حضرت رضا علیه السلام عرض كردم: چرا خداوند متعال گناه حاجیان را تا چهار ماه آمرزیده است؟

فرمود: برای اینكه خداوند حرم را برای مشركین مدت چهار ماه مباح كرد و فرمود: «فسیحوا فی الارض أربعة أشهر» و از این رو گناه حجاج مؤمن را مدت چهار ماه می آمرزد و در نامه اعمال آنها نمی نویسد.